U gebruikt een verouderde versie van Internet Explorer. Klik hier om een nieuwere browser te downloaden.

Gemist

close

Live Radio

close

Krisztina de Châtel en VA Wölfl Thron

26 oktober 2017

In 1984 maakte de Nederlands-Hongaarse choreografe Krisztina de Châtel, samen met de Duitse kunstenaar VA Wölfl, de succesvolle choreografie ‘Thron’. Nu biedt ze het huidige publiek eveneens de mogelijkheid om kennis te maken met deze klassieker van de Nederlandse moderne dans. ‘Thron’ bouwt voort op het minimalistische werk uit de beginjaren van De Châtel, waaronder ‘Lines’ (1979). VA Wölfl verzorgt ook voor deze reprise weer de vormgeving en het kostuumontwerp.

De Nederlands-Hongaarse choreografe Krisztina de Châtel herneemt het succesvolle ‘Thron’, dat ze in 1984 met de Duitse kunstenaar VA Wölfl maakte. Mooi, want zo kan ook het huidige publiek kennis maken met deze gedenkwaardige voorstelling, een klassieker van de Nederlandse moderne dans.
‘Thron’ bouwt voort op het minimalistische werk uit de beginjaren van De Châtel, waaronder ‘Lines’ (1979), en combineert dat met een individuele benadering van de dansers. De choreografie gaat over ingehouden kracht, onvoorstelbare toewijding en een steeds heviger beheerste energie in een magische strijd met de tijd.
VA Wölfl, die in 2011 en 2014 Julidans opende met zijn gezelschap Neuer Tanz, verzorgt ook voor de reprise van ‘Thron’ de vormgeving en het kostuumontwerp. Componist Patricio Wang laat op verzoek van Wölfl de oorspronkelijke minimalistische muziek aansluiten op de huidige tijd. “Een fascinerende productie.” (Trouw in 1984)
Choreografie: Krisztina de Châtel | toneelbeeld en kostuums: VA Wölfl | muziek: Patricio Wang | dans: Marina Bilterijst, Gilda Federica Cesario, Alina Fejzo, Mariagrazia Nacci, Martina Orlandi

Website: www.kdechatel.com

Trouw in 1984:“Diep onder de indruk van het genadeloze uithoudingsvermogen en de consequente concentratie van de ontwerpers én uitvoerenden van de fascinerende productie. Nog nooit heeft De Châtel zich zo extreem in haar opvattingen laten zien.”

Haarlems Dagblad in 1984: “Het opvallend evenwichtig gedoseerde choreografisch materiaal van Krisztina de Châtel en de koele vormgeving van de Duitse kunstenaar VA Wölfl sluiten qua sfeer vrijwel perfect op elkaar aan.”

Trouw: "De Chatel laat de constant tellende vrouwen volledig in de tijd ontsporen en ook het publiek verliest elk tijdsbesef".